středa 18. dubna 2012

Lidovost nepopřeš...

Včera jsem si pustil počítačovou hru Civilization IV, kde hned v hlavním menu mne osloviloa naprosto pohltilo hlavní téma. Využil jsem tedy služeb Youtube a vyhledal si, od koho je to. Našel jsem ¨tím skladatele Christophera Tina. Pro mne úplně nové jméno, ale podle biografie už vyhrál dvě ceny Grammy za album Calling All Dawns, z které pochází právě úvodní skladba z Civilizace a která je pravděpodobně jeho nejznámější skladbou. Abych se k jeho hudbě trochu dostal... Jeho skladby jsou neskutečně silné, pravdou je, že jsou podobné, což bývá u asijských autorů zvykem, zdá se mi, ovšem v jeho skladbách je něco, co mu dává velmi zvláštní punc. Jeho skladby nejenže jsou silné, ale jsou nepochybně ovlivněné kombinací mnoha lidových kultur. Samozřejmě nepopře svoje asijské kořeny, jenže tomuhle východnímu umění přidává základy afrického domorodého umění, které hudbu cítí úplně jinak než evropské (čímž bychom se však dostali úplně jinam), ovšem on se snaží prokombinovat co možná nejvíce vlivů, tedy nejen lidovost africkou a asijskou, ale i evropskou klasickou, díky čemuž do skladeb sborového charakteru přidává neskutečným způsobem jednak perkusivní nástroje, ale hlavně symfonický orchestr, ovšem nejen na doprovodné bázi, ale s jednoduchými motivickými prvky. Z harmonického hlediska to není nic mimořádného, to ne, ale tím se sama lidovost vyznačuje, i tak se snaží harmonicky zasahovat trochu více, než by se předpokládalo a jeho písně i z tohoto pohledu nabízejí řadu zajímavých inovací z jeho strany. Hlavní síla je samozřejmě v mohutnosti a dynamice skladeb, ovšem i v celkem novém stylu tzv. World music. Ovšem právě díky své práci dává tomuhle stylu postupně získavajícímu na popularitě zase trochu jiný náboj.
I přes svou konzervativní povahu v hudbě mám rád originalitu a nové nápady, které mají hlavu a patu, dává smysl a je k něčemu dobrá a Christopher Tin si mne určitě získal.

Žádné komentáře:

Okomentovat